مهار بار و روشهای اصولی در حفظ امنیت بار در زمان جابجایی

مهار بار و روشهای اصولی در حفظ امنیت بار

یکی از اساسی ترین اصول در حمل بار ایمن مهار بار در هنگام جابه جایی بار در هنگامی که قصد ارسال بار داشته باشید . در زمانی که بار مورد حمل را برای جابه جایی بر روی ماشین حمل بار چه داخل شهر و یا جاده ای را داریم این کار به افرادی که در این کار تخصص و مهارت لازم را دارند باید سپرده شود , برای بارگیری بر روی ماشین حمل بار بسته به نوع بار و مشخصات بار بارگیری انجام می شود . در زیر به ابزارهایی که در هنگام بارگیری مختلف به کار برده می شود اشاره می کنیم :

وسایل و تجهیزات مهار بار

برای بارگیری باید مهار کننده های بارگیری از لحاظ ساختار و تجهیزات شامل انواع :

• اتصالات
• در ب های کناری
• سقف و پوشش نرده ای
• نرده حفاظت کننده جلو
• و بسیاری دیگر
تا در موقع بارگیری در وضیعت مطلوبی باشند .
در صورت هرگونه اختلال یا نقص در هر یک از این موارد امکان انحراف بار و سقوط آن می گردد . در هنگام بارگیری باید به ابعتد و ظرفیت بار توجه شود و از ابزار با ظرفیت خودش استفاده شود . ابزارها یی در هنگام حمل بار برای نگهداری بار مورد استفاده قرار می گیرند باید طوری مقاوم باشد که در مقابل فشارهایی که وارد می شود مقاومت نماید .
بارهایی همچون ورق ها برای حمل به صورت فله ای الزامی است که در کنار کفی ماشین حمل و نقل مجهز به جاستون مجهز باشد تا در آن ستون ها جای بگیرند .
ضروری است که سطح گوه ها از اصطکاک کافی و همچنین قابلیت اتصال به بند برخوردار باشد .
وسیله ی نقلیه بوسیله ی بندها به گوه متصل می شوند .
نکات لازم در مهار بار
موقعی که برای مهار محافظ ها به اندازه ی مورد نیاز استحکام و مقاومت نداشته باشند , با بستن زنجیر بار را از چالش هایی همچون توقف نهایی بار , می توان حفاظت کرده و کاربرد تجهیزات مهار بار افزایش چشمگیری داشته باشد .
راننده ملزم است که دیوره های کناری را با بند به بارگیر به صورت تقاطع ببندد . تا با این کار باعث جلوگیری حرکت جانبی بار گردد .
به یاد داشته باشید که بستن چادر نمی تواند به عنوان ابزاری برای چلوگیری از حرکت جانبی بار و همچنین مهار بار مورد استفاده قرار گرفته و کارایی زیادی داشته باشد . فقط در موردهایی که به این منظور طراحی و تولید شده باشد و وارد بازار گردد . گفتنی است که چادر می تواند برای مهار بارهای سبک مورد استفاده قرار گرفته و کارایی داشته باشد . این درحالی است که در مورد بارهایی که امکان جابه جایی آنها در وسیله ی نقلیه وجود دارد , برای استفاده کردن و به کاربردن چادر ضروری است که تمهیدات مخصوصی را در نظر گرفت .
کالا و بار داخل وسیله ی نقلیه در برابر شرایط جوی , همچون باد – باران – گرد و غبار و خاک می تواند آسیب پذیر باشد . به همین جهت راننده موظف است که در این شرایط به منظور حفظ کیفیت بار و برای ایمن کردن باراز چادرهای برزنتی که مناسب چنین شرایطی می باشند استفاده کند . برای اینکه ظرفیت مهار و نگهداری بار با استفاده قرار دادن چادر تععین و مشخص گردد ضروری می باشد که مقدار انحراف هر یک از بخش های آن از بغل , از هر طرف به ۱۰۰ میلی متر محدود گردد .
استفاده ی بهینه از ابزارهای مهار بار ”
به منظور اینکه از ابزارهای مهار و نگهداری بار استفاده ی بهینه گردد , توصیه می شود که مواردی که در زیر ذکر شده رعایت شود ”
موقع استفاده از ”
• طناب
• زنجیر
• تسمه های فولادی
• سیم بکسل
که برای بارگیری شامل بندهای متداول و متفاوت می باشد , الزامی است که استفاده از کشنده های مکانیکی و رابط در دستور کار قرار بگیرد .
توصیه می شود که دزر این مواقع موارد زیر رعایت شود ”
باید ظرفیت – مقاومت و همچنین عمر مفید آنها قبل از استتفاده از این تجهیزات توسط ناظر بارگیری بار مورد بررسی قرار بگیرد . تمامی بندها نیازمند کشنده های مکانیکی و روابط می باشند . باید این تجهیزات به گونه ای طراحی و تولید شوند که زمانی که بند کشیده می شود بند رها نشده و کسی که مشغول کار با بندها می باشد , هیچ موردی مربوط به پس زنی دیده نشود .
به یاد داشته باشید که در ارزیابی و مقاومت بندها و طناب ها موارد زیر باید در نظر گرفته شوند ”
در هر متر از طول بندها و طناب ها , سطوح و بین رشته ها بررسی شود . هیچ گونه موردی مربوط به گره خوردگی و بریدگی در طول بندها نباید مشاهده شده و وجود داشته باشد چون امکان دارد در اثر کشش باز شود کشش اولیه ی بندها پس از کشیدن آنها بعد مدت کوتاهی آزاد شده و طناب باید دوباره کشیده شود .
استفاده از زنجیر در مهار بار ”
ضروری است که به منظور استفاده کردن از زنجیر در مهار بار مواردی رعایت شود . این موارد عبارتند از ”
اگر یکی از نقض های زیر در زنجیری که برای استفاده کردن مورد نظر است مشاهده شود . نباید از آن زنجیر با هدف بارگیری و مهار و نگهداری بار استفاده گردد .
۱- حلقه هایی که شکسته ویا خورده شده باشد .
۲- درحلقه های زنجیر مورد نظر , شیار – خراشیدگی یا فرسودگی – بریدگی نباید مشاهده شود .
۳- در طول زنجیر مورد نظر پیچیدگی – گره خوردگی – خمیدگی و یا کشیدگی نباید وجود داشته باشد .
به علت اینکه پیچ و یا سیم با با ظرفیت زنجیرسازگار نمی باشند ,نباید با سیم و یا با پیچ , زنجیرها را به بارگیری متصل کرد .
باید ضخامت زنجیر کوچک تر از شعاع انحنای گوشه ی بار باشد . اگر چنین نباشد ۲۵ درصد ظرفیت بسته بندی زنجیر کاهش پیدا می کند . به منظور اتصال زنجیرها به بار و بارگیری از قلاب استفاده کرد . ضروری است که در این حالت قلاب ها به زنجیرهای مناسب و اندازه ی خود متصل گردند .
باید به این نکته توجه کرد که برای استفاده از جک لوی , طول اضافی زنجیر , برابر ماکزیمم حداقل تا بازشدگی دهانه ی جک لوی باشد که
اگر بر خلاف این باشد , تلاش برای ایجاد کشش در زنجیر ( بوسیله ی جک لوی ) باعث خواهد شد که جک لوی بسته نشده و به آن آسیب و صدمه ی زادی وارد گردد .به همین علت است در زنجیرهای کوتاه , طول اضافی کمتر از دهانه ی جک لوی بوده و این کشنده به منظور استفاده در زنجیر مناسب نمی باشد .
هرگز نباید از زنجیرهایی که در نگهداری و مهار بار استفاده می شوند برای تخلیه ی بار و بلند کردن بار استفاده کرد . زمانی که برای بکسل کردن وسایل نقلیه از زنجیر استفاده شود در صورتی که زنجیر کشیدگی پیدا کرده و یا مشکلات دیگری در آن ایجاد شده است , نباید آن زنجیر مورد استفاده قرار بگیرد .
به یاد داشته باشید که با هدف استفاده از سیم بکسل مواردی باید در نظر گرفته شود که این موارد در زیر ذکر شده است .
هرگز نباید سیم های بکسل در نزدیکی بندها و روابط ها خم شوند . در خم کردن سیم های بکسل با هدف مهار کردن بار ,نزدیک ترین نقطه ی خمش ضروری است که روابط ها , سه برابر از قطر سیم از بست ها فاصله داشته باشد . بهتر است که در نگهداری از بار از سیم بکسل با ظرفیت مناسب با نسبت به تحمل بار در اتصلات و گره ها استفاده کرد .
کارکنان و پرسنل شرکت اتوبار و باربری با تخصص و تعهداتی که برای روش های امن حمل بار با مناسب ترین کیفیت و تحت نظارت کامل صورت می گیرد .

مطالعه کنید :  اسباب کشی اداری
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید